Direktlänk till inlägg 12 februari 2009

den rätte?

Av Agony - 12 februari 2009 01:19

alla pratar om att hitta "den rätte" och att leva lyckligt i alla sina dagar efter det, men finns det bara en människa som är "den rätte" för en människa? en människa kanske bara är rätt under en viss tid, det kan la inte vara sant det som Charlotte i Sex and the city en gång sa: "man får bara en stor kärlek"?


Jag har en kompis som alltid brukar hävda för mig att killen jag föll pladask för för ett tag sen verkligen var perfekt för mig och var den rätte, jag vet att det var sant, han var verkligen en sån människa som jag vill slå mig ner med, men det fanns saker som inte funkade, det var varken rätt tid för mig eller honom och vårat förhållande hade fått konsekvenser som hade skadat både mig och honom, det smärtar oerhört mycket att man vet att man inte kan vara men en människa som man älskar av hela sitt hjärta. Men hur kan en sak vara fel och rätt samtidigt? okej, kärlek är aldrig lätt, men om det verkligen är så rätt, varför kan två människor inte vara tillsammans, är det verkligen menat att dessa ska vara tillsammans då?


det är en jobbig seperationstid att gå igenom, men att sedan veta att man har fått uppleva sann kärlek är en fin grej, man ska inte bli bitter på äkta kärlek, lev på känslan så kommer du finna något fint i den!

 
 
Rikard

Rikard

12 februari 2009 02:00

Vad finns det för skäl till att det bara ska finnas en som är rätt?
Blir man mer avtrubbad efterhand av stora kärlekar?
Om det finns flera rätta, kan man älska flera av dem samtidigt?
Vad är kärlek om det inte går att bevisa?

Puss

http://detetochjaget.bloggagratis.se

 
Rikard

Rikard

13 februari 2009 18:01

Kärlek är inte lätt. Väldigt få saker som är mödan värda är lätta.
Jag dömer inte människor i slutna förhållanden, men jag har varit tvungen att jobba för att ta mig ur viljan att bara älska en person åt gången.
Det jag kom fram till var att jag ville ha slutna förhållanden för enkelhetens skull, för att det skulle bespara mig mycket lidande.
Att man bara skulle ha ögon för en person låter mer som en förälskelse än kärlek i mina öron.
Och kan man tala om att känna tillräckligt för flera samtidigt? Vi har inte en känslokvot inbyggda i oss, vi kan känna nästan hur mycket som helst.

Vilken inverkan tror du att din omgivning haft på din syn på monogamitet?

http://detetochjaget.bloggagratis.se

 
Rikard

Rikard

14 februari 2009 22:10

Jag kan inte svara för allmänheten. Det jag kommit fram till i mig själv är att kärlek som du säger faktiskt är en vilja att göra allt, helhjärtat, men för någon. Någon. Inte en åt gången. Men de två kan vara lätta att blanda ihop.

Jag säger inte att den typen av delad kärlek passar alla (vi har olika självkänsla, preferenser och praktiskt tänkande), men jag vet att jag aldrig träffat någon som gjort en riktig ansträngning att testa. Känna efter på riktigt genom att uppleva det, försöka ändra sitt tänkande. Som ändå uttrycker sig självsäkert och föraktar min ståndpunkt.

Frågan gällde inte hur du har påverkat andra i den här frågan, utan hur du tror de har påverkat dig.

http://detetochjaget.bloggagratis.se/#1370991

 
Rikard

Rikard

15 februari 2009 17:04

Frågan är om man känner sig själv och sin omgivning så väl som man intalar sig. Det finns mycket att bli chockad över.

Måste verkligen ett seriöst förhållande innbära en potentiell framtid tillsammans? Vad händer i så fall med nuet, definieras vårt umgänge utifrån vad det KAN bli? Vi människor har en tendens att hålla lite hårdare på vårt innersta än vad vi borde. Man ska absolut inte strö det omkring sig, men det finns väl definitivt fler än en människa som man kan älska tillräckligt.

Jag vet inte vad som fick din pappa att ändra sig, jag har ingen rätt att spekulera. Jag är bara glad att höra att han är lycklig.

Du och han har befunnit sig i livsskeden som jag har en bit kvar till. När jag diskuterar sånt här brukar det vara med någorlunda jämnåriga. Att jag vänder mig emot äldre ibland beror mest på att de med sin syn på saken indoktrinerar yngre till att leka gifta när de längt ifrån är gjorda för varandra. De planerar sin framtid istället för att inse att vägen har ett slut och uppskatta nuet.

Morgonflummiga hälsningar

http://detetochjaget.bloggagratis.se

 
Rikard

Rikard

15 februari 2009 22:27

Vi verkar ju hyfsat överens, men jag är lite förvånad över din inställning till vikten av en framtid.

Ska vi lägga oss ner och ge upp allt, bara för att vi vet att vi ska dö?

http://detetochjaget.bloggagratis.se/#1370991

 
Din vän

Din vän

16 februari 2009 16:48

Härligt med en internetdiskussion som inte blir hetsig emellanåt.

Hoppas jag har gett dig ett par tankeställare, du har gett mig några.

På återspråkande!

http://detetochjaget.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Agony - 25 januari 2010 15:22

förlåt för världens sämsta uppdatering, men antar att inte många följer bloggen längre...   Har börjat tänka på döden mycket senaste tiden, inte för att jag är gammal och den närmar sig på ett naturligt sätt, har bara insett att döden inte är för...

Av Agony - 3 oktober 2009 18:53

Hösten är på ingång, och för första gången känns det inte som att jag kommer gå under! Känns klyschigt att säga, men jag är verkligen glad att jag har någon att dela kalla och regniga höstkvällar med. Tidigare höstar och vintrar har verkligen inte ...

Av Agony - 23 september 2009 20:13

Har så extremt många tankar just nu, men har inte riktigt hittat rätt sätt at formulera alla tankar på. Får ta och samla mig någon dag, kanske imorgon när jag bar aska tvätta o städa hela dagen, brukar vara bra för att kunna tänka lite.   I alla ...

Av Agony - 21 september 2009 17:00

Har precis börjat en ny kurs och därmed helt nya människor och en helt ny sorts umgängeskrets! Det finns en tjej i klassen som verkligen utstrålar godhet, en sån människa man själv vill verka vara. Hon är verkligen helt underbar och jag avundar hen...

Av Agony - 17 september 2009 11:47

Lyssnade på debatten förra veckan angående exprimentet som satts igång där en man ska försöka pumpa ur mjölk ur sina bröst. tydligen har detta expriment gjorts på män innan och vissa har lyckats producera bröstmjölk. Det jag tycker om detta är att ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20 21 22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards